Wednesday, April 27, 2011

Golongan Manusia


Terbaca lagi satu artikel, kali ni pasal "Golongan dan Tingkatan Manusia mengikut Al-Quran" di blog panduanpercuma.info. Jadi nak kongsilah pengisian yang ada dalam artikel ini.

Jika dirujuk pada surah Al-fathir ayat 32, Allah berfirman :

Kemudian Kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang kami pilih di antara hamba-hamba kami, lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan diantara mereka ada (pula) yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah kurniaan yang amat besar”.


Dalam ayat ini Allah membahagi golongan dan tingkatan seorang hamba itu kepada 3:


1.Golongan yang menganiaya diri mereka sendiri

Menganiaya diri mereka sendiri adalah seorang hamba yang bermaksiat kepada Tuhannya, meninggalkan apa yang Allah perintahkan atau mengerjakan apa yang dilarang Allah swt. Hamba ini sangat sedikit sekali untuk mencapai kebaikan untuk akhiratnya, Manusia ini adalah seorang muslim tetapi dia tidak meningkatkan amal solehnya bahkan amal keburukannnya lebih berat dari pada amal kebaikannya. Allah mengatakan dalam firmannya:

Dan siapa yang ringan timbangan kebaikannya, Maka Itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, disebabkan mereka selalu mengingkari ayat-ayat kami”. (Al-`araf, ayat 9)

Manusia dalam tingkatan ini pula terbahagi kepada 3 kategori:

1.zalim terhadap diri mereka sendiri dengan mengikuti syahwatnya dan tidak ta`at kepada Allah
2. zalim terhadap saudaranya yang lain dan tidak memberikan hak-hak mereka
3.
zalim kepada Tuhannya dengan sedikit sekali beribadah kepadaNYA

Semua golongan ini akan masuk syurga pada akhirnya kerana mereka hanya bermaksiat kepada Allah dan bertauhid kepada Allah. Meskipun itu, mereka akan terlebih dahulu dilemparkan ke dalam neraka untuk membersihkan kotoran-kotoran yang melekat dalam diri mereka, kemudian baru dimasukan ke dalam syurga Allah. Wallahu`alam.

Adapun apabila mereka zalim terhadap diri mereka sendiri dan kepada Allah dengan sedikit beribadah kepadanya, Allah akan mengampuni mereka apabila mereka bertaubat kepada Allah. Sedangkan zalim terhadap sesama saudaranya dan tidak memberikan hak-hak mereka, tidak cukup bertaubat kepada Allah saja akan tetapi hendaklah hamba ini meminta keredhaan dan meminta maaf kepada saudara yang dia sakiti. Apabila hal ini tidak dia lakukan maka kebaikan nya pada hari kiamat akan berpindah kepada saudara yang dia sakiti atau kepada saudara yang dia ambil hak-hak mereka.


2. Golongan Pertengahan (kebaikan dan keburukannya sama)

Golongan atau tingkat pertengahan ialah orang-orang yang kebaikannya adalah sama berbanding dengan kesalahannya. Manusia golongan ini termasuk golongan yang baik. Allah mengatakan dalam firmannya:

Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah,dan dia akan kembali kepada kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira”.


3. Golongan berlumba-lumba dalam kebaikan

Manusia golongan ini adalah mereka yang mendekatkan diri kepada Allah baik mengerjakan yang fardhuNya dan sunnahNya,meninggalkan apa yang diharamkan dan dilarang oleh Allah, dan hal-hal yang dimakruhkan oleh Allah. Mereka juga banyak dalam beramal soleh, mereka mendengarkan firman-firman Allah dan mengikuti kebaikan yang ada di dalamnya. Mereka mengetahui Allah dengan hati mereka dan mengisi hati mereka dengan kecintaan kepada Allah dan terus-terus berzikir kepada Allah, dan melupakan apa yang selain Allah, Allah mengatakan dalam firmannya:

Maka dia memperoleh ketenteraman dan rezki serta jannah kenikmatan”.(Al-waqi`ah, ayat 89).

Manusia golongan ini disebut juga dengan golongan Muqarrabin (Mereka menghidupkan sunnah Rasulullah) Rasulullah bersabda:

Barang siapa yang menghidupkan sunnahku sugguh telah menghidupkan aku dan barang siapa yang menghidupkan aku sugguh dia bersamaku didalam surga”. (HR.Muslim).

WallahuA’lam.


Agak2nya... kita di golongan mana???
-muhasabah diri-

2 comments:

Muhammad Ar-Rabi' said...

teringin sangat nak menjadi seperti golongan ketiga yang sentiasa mengabdi kepada Allah.
insyaAllah muhasabah diri agar tak menzalimi diri.

@ch@p said...

inshaAllah akhi :)